ABpsyon verzorgt trainingstrajecten gericht op de psychosociale ontwikkeling en -weerbaarheid van kinderen.
Kinderen hebben soms problemen die een bijzondere behandeling vragen. Persoonlijke en sociale problemen, gedragsproblemen, faalangst, depressiviteit, agressie en misbruik, psychosomatische klachten en concentratie problemen zijn daar voorbeelden van. Ook voor kinderen die te kampen hebben met gedragsstoornissen zoals ADHD, ADD en autisme kan doelgerichte behandeling noodzakelijk zijn.
Het trainingstrajecten “Ho, tot hier en niet verder!” is voor deze problematieken zeer effectief.
“Ho, tot hier en niet verder!”
Het trainingstraject is een integratieve training in de vorm van kortdurende psychotherapie.
De methode richt zich op de oorzaak/oorzaken van het probleemgedrag en op de mogelijkheden van het individu om tot gedragsverandering te komen. Daarbij wordt expliciete aandacht gegeven aan de sterke en zwakke kanten op het gebied van relationele, emotionele, cognitieve en lichamelijke domeinen. Binnen de groep staan de doelen per individu centraal. Aan de hand van video-opnamen worden persoonlijke analyses gemaakt. Vanuit de analyses kan er nog doelgerichter gewerkt worden. De methode is gericht op kinderen van 5 - 12 jaar én bevat een geïntegreerd cursusprogramma voor de ouders/verzorgers.
Betrokkenheid ouders/verzorgers
Om kinderen na een trainingstraject te kunnen ondersteunen bij hun verder ontwikkelen naar zelfredzaamheid is ouderbetrokkenheid belangrijk. Om die reden richt de methode “Ho, tot hier en niet verder!” zich niet alleen op de kinderen en jongeren, maar ook op ouders/verzorgers en belangrijke anderen zoals bijvoorbeeld de leerkrachten.
Werkwijze trainingstrajecten psychosociale ontwikkeling en -weerbaarheid
ABpsyon start 3 maal per schooljaar met trainingstrajecten “Ho, tot hier en niet verder!”.
Het trainingstraject voor kinderen “Ho, tot hier en niet verder!” bestaat uit:
- Kennismakingsgesprek met de ouders/ verzorgers
- Intakegesprek met kind
- Informatiebijeenkomst voor ouders/ verzorgers
- 12 bijeenkomsten à 1½ uur per week voor de kinderen
- 4 oudercursusbijeenkomsten à 2½ uur voor beide ouders/verzorgers, verdeeld over de duur van het trainingstraject
- Werkboek voor het kind
- Werkboek voor ouders/verzorgers
- Gesprek met de leerkracht
- Eindverslag
- Eindgesprek